Äntligen har spelet fått en form som jag är nöjd med. Spelet fungerar i stort precis som jag vill, när det gäller spelmekaniken. Det som återstår, och det är inte alls någon liten del, är hur jag ska strukturera spelflödet. Ingen (som läser den här bloggen) har väl missar Vincents Bakers nya spel Apocalypse World? I stort sett är hela spelet ett strukturerat spelflöde. Sådant som flaggor och bomber är invävt i spelet. På pappret iaf. Jag har inte spelat det än och en del saker verkar inte riktigt komma fram i text.
Så, jag spelar alltid Revolver helt utan några förberedelser. Det är lätt för mig. Det är mitt spel. Att förmedla den tekniken i text, utan att det blir en torr handbok är alltså nästa sak att ta tag i. Tidigare hade jag en brottsgenerator som skulle lösa det här. Kanske dags att damma av den? Å andra sidan skrotade jag den för att jag inte villa att spelet alltid skulle handla om poliser som löser brott. Tvärtom uppstår det ofta mer drama om det är poliser som försöker ta tag i sin egen skit som löser brott.
Ett annat spel som löser det här på ett bra sätt är Mouse Guard, med sina Hinder (välj kategori, sätt ut lite siffror m.m. och kör) som tillsammans med oväntade konsekvenser leder till en skön liten historia. Men Mouse Guard är för formaliserat. Strukturen kan här säga att "nej, nu får inte göra det". Så vill jag inte ha det.
Jag har hört en del gott om Troll Babe, så jag får ta och skaffa det. Några andra tips?
6 kommentarer:
Kan du ge ett exempel på när MG:s regelsystem blockar spel? Jag kan inte komma på något, men kan ha fått helt hjärnsläpp (sådant händer). Tack!
Annars verkar Revlover intressant. Behöver du speltestare?
Jag gillar alltså Mouse Guard. Väldigt mycket. Men, den ganska fasta spelstrukturen stör mig ibland. Exempelvis får spelarna bara agera under Players Turn. Skulle en karaktär vilja dra till sin Friend i Sprucetuck får hon alltså vänta tills det blir hennes tur, och då bara om hon har poäng så det räcker.
Ja, jag vet att Luke inte menar att det ska funka så, utan meningen är att man ska bygga vidare på spelarinput, men hårddrar man det så funkar Mouse Guard exakt så och det är inte så enkelt att vara flexibel som det är i mer öppna system, som exempelvis Solar System som ju bygger på en helt annan princip.
Betadokumentet kommer att läggas upp på bloggen när det är klart. Speltest uppskattas!
Revolver-Beta, det var goda nyheter. Jag skulle också väldigt gärna vilja speltesta eller åtminstone göra en genomläsning.
Lycka till!
:-)
/Calle
Det är möjligt att jag lägger upp en beta med bara reglerna, så får det här med spelflöde komma senare. Ja, så får det bli. Men, jag börjar inte med det här förrän höstmörkret drar in och gör att man vill sitta inne och pyssla.
Cool! Härligt med lite nyheter. Är allt om välden (New Amsterdam om jag minns rätt) också färdigt?
New Amsterdam kommer inte att beskrivas så utförligt, så den är väl att betrakta som färdig, ja, även om texten inte är skriven. :)
Skicka en kommentar