Vi spelade Mouse Guard igår. I det spelet finns en väldigt bra mekanik som underlättar ensamblespel (se föregående inlägg) - Teamwork. Mössen i Mouse Guard är små och väldigt utsatta. En ensam mus klarar sig inte på långa vägar lika bra som en grupp med möss som samarbetar. Det gör att i varje given situation så är mössen ett team. De kan bråka, ha olika åsikter om saker o.s.v. men de håller ihop. Så enkelt. Mouse Guard är f.ö på alla sätt ett lysande rollspel och jag kommer säkert att skriva mer om det.
Hur funkar Teamwork då? Har din mus en Skill som är relevant för situationen så ger du den du hjälper en tärning och berättar hur din mus hjälper till. Tärningen adderas till mottagarens värde i den Skill som används. Kul och effektivt.
Prova gärna hemma! :)
3 kommentarer:
Låter som andra förösker göra liknande. Fårgan är hur mycket en tärning är värd? Vad är ett grundslag, hur många tärningar är det? Räknar man ihop summan eller är det träff eller miss (jämn/ojämn)?
En vanlig svårighetsgrad är 2-3. Det innebär att 2-3T6:or måste landa på 4 eller mer. Du måste alltså i snitt slå 4T6 för att klara Ob(stacle)2 och 6T6 för att klara Ob3. En mus har runt 3 på sina skills och får då slå 3T6. I snitt innebär det 1.5 tärningar på 4+, så musen måste ha hjälp. Har han hjälp av 3 andra möss slår han 6T6!
Men det finns en massa andra finesser med som Fate- och Persona Points, Traits, Supplies, Gear m.m.
Tack för svaret, det var som jag mindes det. Jag drar paralleler till det spel jag spelar mest av, Coriolis. Men där är det int elika potent, dvs med Assistera och Synergi kan man inte få så dynamisk ökning.
MG och V0 ska vi kika närmare på medan vi planerar för vårt framtida rollspel... i framtiden :)
Skicka en kommentar