måndag 6 maj 2013

Spela ärligt

Jag har funderat på det där med "Play boldly", och det är nog inte riktigt det jag pratar om. Jag tror att jag pratar om att spela ärligt, spela passionerat.

Jag uppfattar och tolkar djärvt spelande som att ta sig an storyn utan att tveka, att blunda för riskerna. Att inte försöka play safe.

Jag vill snarare att spelarna ska vara ärliga mot sin rollperson. Det är viktigt att hon vill sin rollpersons bästa. Hon måste bry sig om rollpersonen. Hon vill att rollpersonen ska vara trygg. Eller snarare, hon ska spela rollpersonen så som hon uppfattar den, utan att bry sig om storyn, spelledaren eller ens övriga spelare och deras rollpersoner.

Det är spelets uppgift att tvinga in rollpersonerna i situationer som de inte vill befinna sig i, inte spelarnas.

2 kommentarer:

Rasmus sa...

Mycket bra, totalt medhåll!

Personligen tycker jag mycket om spel som premierar "ärligt" spelande på system-nivå, spel där jag som spelare ärligt kan kämpa för och med min karaktär och hens värderingar utan att hålla igen och utan att något "går sönder".

Är Revolver något för mig?

Revolverspel sa...

Det är vad Revolver handlar om, och byggt för att hantera. Om du gillar deti den här tappningen kan jag inte svara på. Om det är Rasmus från rollspel.nu så är det möjligt att det finns lite för mycket regler i Revovler. Men, då kan du spela The Fog of War istället, där jag har betydligt färre regler, men samma spelfilosofi.