tisdag 13 januari 2009

Pilotavsnitt

Jag har just kommit till insikt att inledande spel av pilotavsnittskaraktär är the shit. Det är fullkomligt lysande sätt att få igång karaktärerna och sätta alla flaggor i rörelse. Om jag någon gång skriver ett spel som är ämnat för längre kampanjspel ska jag formalisera hur man skapar den här typen av pilottavsnitt som en del av karaktärsskapandet. Dogs in the Vineyard lurar ju lite på det här iom den inledande konflikten, men jag skulle vilja dra det betydligt längre.

Fast mest skrev jag det här för att fylla januarikvoten. Ett blogginlägg i månaden är min minimigräns. :)

8 kommentarer:

Kosta sa...

Kan du utveckla det där? Menar du under skapandet av rollpersonen eller i spel? Det finns väl några "mainstream" spel som har ett dynamisk skapande, där rollpersonen till och med kan dö under själva konstuktionen. Jag tror det är så i Traveller.

Men menar du att pilotavsnittet är första sessionen och att flaggor som sätts igång då är relaterade till en hel kampnaj, eller?

Anonym sa...

Jag hade några tankar om att man i DLM skulle skapa karaktären med några få poäng till de yrkesfärdigheter rollpersonen var i behov av innan den militära kariären tog fart, samt talanger/mutationer/blabla. Sedan skulle RPs i tillbakablickarna få bestämma sin militära specialisering, samt spendera de poäng som återstår för att få en spelbar RP.

Annars måste väl Akt 1 i DLM fungera bra som ett exempel på pilotavsnitt? Karaktärerna släng direkt in i stridigheter, tillbakablickar osv...

Mycket bra kampanj för övrigt.

Men ett blogginlägg per månad? :)

Kosta sa...

Men handlar det så mycket om "flaggor", Justicar? Mer om karaktärsskapande. Du har alltså färdiga rollpersoener som får exta skapelsepoäng inför DLM? Hur mycket hade du tänkt?

Revolverspel sa...

Kosta,
jag vet att du har läst Simons blogginlägg om relationskartor. Det jag pratar om är ett kollektivt skapande av relationskartan under spel där man provar vilka berättelsetrådar som känns intressanta.

Och Justicar, jag hoppas på fler inlägg än så, men det är min undre gräns. :)

Anonym sa...

Kosta: nej, det gör väl kanske inte det direkt.

Färdiga, nej.
Vad jag ville ha här är snarare... Ahh... Ok, istället för att ha, säg en Zonfarare, en administratör och en postiljon som tillsammans sitter i en fornbunker och huttrar någonstans på Gruznan, så gav jag dom, säg ett års erfarenhet i dessa yrken, runt 6-10 sp att köpa yrkesrelaterade färdigheter för. Ett år i yrket, sen kommer brevet med order att fara till grundutbildning för att sedan fara vidare till sydfronten.

RPs blir lite bättre, en IMM får lite fler talanger, och ett par tränade färdigheter maxade, som han normalt annars inte skulle fått. Det spelar inte så stor roll egentligen, vad jag ville ha var RPs med anknytning och förankring till Nekropolis, med kontakter och ett tidigare liv. Vad de vill ha är ju intressanta rollpersoner att spela.

Sen kommer det ju på sätt och vis ändå sitta en Zonfarare, en administratör och en postiljon i en fornbunker någonstans på Gruznan, men nu är de militärer i första hand. Visst, det hade fungerat att vid skapandet enligt regelboken säga, "skriv dit sprängteknik, undvika mm mm, för det ingår i din grundutbildning" men det var inte lika lockande.

Poäng. Tja, iom att mina spelare gillar att rulla tärningar så blev det slumpat, men säg att en färdig RP totalt gjort av med 32-35 SP.
Usch, jag erkänner att jag svamlar. Nästa vecka är min barnfria vecka, får utveckla mina tankar då. Biobunkern är väl snarare det forum detta ska skrivas i...

Kosta sa...

Ja det är sant, Justicar, en sak för biobunkern. Jag håller ögonen öppna.

Och för att jag nu ska ha fattat det rätt, avseende pilotavsnitt. När man börjar pilotavsnittet är rollpersonerna bara färdiga avseende det som finns på ett vanligt "rollformulär", det rent regeltekniska så att säga. Under piloten så skapas alla trådar som man i gruppen är intresserad av att följa. Så ingen behöver, eller ens borde ha en lång bakgrundshistoria?

Revolverspel sa...

Kosta,
Ja, typ så, men man bör ha en del flaggor och bomber att prova på, så att man har viss koll på vart ståryn verkar gå.

Jag får återkomma med mer strukturerade tankar kring det här och kanske lite konkreta tekniker.

Kosta sa...

Låter bra! Jag har faktiskt lite funderingar hur man ska hantera det när man spelar tradiotionella äventyr, som är mer "rälsade" och gjorda för ospecifika rollpersoner. Jag har för mig att jag läst här någonstans eller på Simons blogg att det är något du eller han tycker är rätt dåligt. Men det är ju ganska vanligt, så hur man hantera det vore ju av värde att ta upp. Har en idé som jag ska försöka skriva om, snart.