torsdag 5 mars 2009

Konflikter, del 1

Varje god berättelse drivs av dess konflikter. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att konflikter är det enda en berättelse drivs av. Åtminstone berättelser av den typen som Revolver vill berätta. Men, konflikter är svåra, och konfliktresolution är ännu svårare men svårast av allt är konfliktens insatser. Jag brukar dela in konflikter i fyra faser:

  1. Vad handlar konflikten om? Vad vill de inblandade uppnå? Vilka är deras intentioner?
  2. Hur vill de uppnå det? Vilken handling tillämpas?
  3. Avgör vem som vinner. Konflikten får sin upplösning.
  4. Konflikten är avgjord. Se vilka konsekvenser den fick.

Vissa av dessa steg är väldigt enkla. De flesta spel har en fungerande lösning för steg 2, 3 och 4. Men inte steg 1. Vad kan man rimligtvis uppnå inom ramen för en konflikt? Min lösning är att se på steg 2. Handlingen. Vilka handlingar kan karaktären tillämpa? Har karaktären en färdighet som heter "förmörka solen och göra alla kvinnor ofruktbara"? Om inte så ligger det utanför karaktärens förmåga. Har karaktären en färdighet som heter Gatan (vilket man kan ha i Revolver) så har karaktären möjlighet att påverka fiktionen inom ramen för den färdigheten, men samtidigt måste handlingen etableras i fiktionen.

Följer man de här stegen bör man inte få några problem med att hantera konflikter på ett sätt som är begripligt och enkelt.

Mer om konflikter framöver.

7 kommentarer:

kosta sa...

Ser fram mot fortsättningen.

Ola Janson sa...

Jag är inte riktigt hundra på hur du gör för att lösa intentionsdeklarationen genom att se på handlingen...

Måns sa...

Ta din intention, säg "lura på J-Tang dåligt heroin". Det är en enkel och bra intention. "Lura på J-Tang dåligt heroin så att får en överdos och dör" är inte en bra intention, för det finns ingen färdighet i Revolver om täcker det. "Se till att J-Tang får en överdos" funkar också. Så tittar du på dina färdigheter. Heter de Inbrott, Lagen och Övervaka kan du glömma att använda dem. Heter de Droger, Langare eller Gatusmart är det bara att köra. Svårare än så är det inte.

Blev det klarare nu?

Ola Janson sa...

Vad hände med stakes? Vad är det som står på spel?

Måns sa...

Stakes finns inte. Eller rättare sagt, systemet hanterar de regelmässiga konsekvenserna och motpartens intention i konflikten utgör vad som händer vid ett misslyckande.

Mer om det här i del 3 eller vad det nu blir.

Ola Janson sa...

Jag visst att stakes blivit lite omodernt i indiekretsar http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=27684.0

jag har precis spelat dogs och återupptäckt dem. Jag skriver lite om stakes i ett inlägg senare...

Måns sa...

Precis, jag och Eero Tuovinen pratar om exakt samma sak.

Men, i Revolver finns det massor av intressanta konsekvenser och det är nästan alltid den förlorande parten som avgör hur hårt fallet blir.