Det har varit tyst här under en längre tid, vilket helt enkelt beror på att jag har ägnat mig åt annat än att spela rollspel. Mest har jag spelat med mitt band. Men, nu börjar det dra i mig igen. Vi har påbörjat en ny kampanj (Mutant med Version Noll) och jag har plockat upp Revolver igen. Så, det kommer att dyka upp mer här framöver. Men nu till något helt annat. Jag läste precis på Erik Granströms blogg, om det kommande Trakorienrollspelet och följande lät väldigt intressant:
Spelet kommer förmodligen att tryckas som en grundbok efter förhandsbeställning eller print on demand med mycket kringresurser, äventyr och uppdateringar som pdf:er på nätet - gärna från fristående källor. Ambitionen är att ge ut en ganska kondenserad bok med grundmaterial utan att det blir för yvigt: hellre korta bra texter än långa, fluffiga haranger. Vi siktar i dagsläget inte på någon kommersiell franchise utan mer på ett levande projekt som används och utvecklas vidare av det trakoriska nätfolket [...] Förmodligen kommer de gamla spelens texter samtidigt att läggas ut som fria pdf:er på nätet under Creative-Commons-licens.
Järnringen, som kommer att ge ut rollspelet, har länge varit stora förespråkare för kommersialism. Deras produkter ska passa alla målgrupper och sälja så mycket som möjligt, vilket så klart har påverkat spelens utformning (jag har skrivit en del för Järnringen och har koll på tänket bakom). Järnringen har bevisligen varit väldigt duktiga på det här. Mutant är sannolikt ett av de mest framgångsrika spelen på senare år. Jag gissar att Coriolis var tänkt att bli en liknande framgång. Åtminstone är jag övertygad om att Coriolis genomsyras (och kanske fortfarande gör, det är svårt att säga för spelet är i det närmaste dött, ursäkta Kosta :) ) av samma tänk. Trakorien däremot gör det uppenbarligen inte. Jag har länge varit en förespråkare för den här typen av spel. Tydliga regelböcker som inte kräver 10 kampanjmoduler för att bli spelbara, en öppen och välkomnande community, CC-licenser, webresurser...Det som gör det här så intressant är att det är Järnringen som ligger bakom projektet. Alltså ett av Sveriges ledande rollspelsföretag. Vi har under en tid sett hur de stora spelen försvinner. Eon och Drakar och Demoner tynar bort och de nya aktörerna är små oberoende utvecklare (Version Noll, Matiné, Evolutionens Barn, Höstdimma, Supergänget...). Det ska bli väldigt intressant att se vad Järnringen kan göra av det här upplaget. Jag håller tummarna och vågar till och med hoppas på en nytändning inom hobbyn.
3 kommentarer:
Ja, det här med CC-licensierade PoD-tryckta rollspel är asspännande! I Sverige har ju Evolutionens Barn (som visserligen inte är någon braksuccé ännu), internationellt kan man snegla på Eclipse Phase som släppts av Catalyst Game Labs, tidigare kända för bl.a Shadowrun. EP är visserligen inte print-on-demand, men är CC-licensierat. Jag tror att detta kan vara början på någonting nytt och SNORHÄFTIGT!
Du är ursäktad :)
Jag tror väl inte Coriolis är dött ännu, eller iaf att det kan bli en odöd av det (gud vad nördigt skrivet)...
Å andra sidan är jag en av EPs fans och gilalr deras CC. Men jag tro man akn kombinera det. En del människor vill sitta och hålla i en fet (smal) bok (tror jag).
För Horiosontens Ände har vi tänkt attd et kan vara ett insteg till Coriolis. Det enda som fattas är nedladdnignsbara snabbregler -vilket vi snackat med Lilja om tidigare (om att göra, då).
Jag tror en kombo av gratismaterial, lätt regler för pröva-påare och "deluxe" grejer i tryck för de som vill kan funka.
Men det är jag.
Att Trakorien blir som det blir handlar väl om resurser också (?), man har inte hur många människor som helst som kan skriva de där feta modulerna.
Jag är glad attt revoleverspel är på G igen! Horisont vore kul att se mer av. Daimon?
Glömde bort Horisontents Ände! Det är helt klart sådant jag pratar om. Snabbregler hade varit kanon. Inte för att jag bryr mig så mycket om Coriolis, men tycker att er sida är skitsnygg och bra. Det är sånt som behövs.
Daemon kommer vi att arbeta vidare på i sommar. Vi ska besmästra V0, och lista ut exakt vad vi saknar och vad vi vill ändra. Mycket är klart. Det är mer crunch, men samma grund.
Men nu har vi fullt fokus på Mutant!
Skicka en kommentar